Belangrijke wijzigingen aan je salarisbrief vanaf eind september 2017

Wat houdt de vernieuwing in?
1. Je zal je salarisgegevens kunnen opvragen, raadplegen en bewaren via www.mijnonderwijs.be. Op die website zal je onder het luik ‘Onderwijspersoneel’ kunnen aanmelden via één van deze digitale sleutels:
  • je elektronische identiteitskaart (eID);
  • een token;
  • een beveiligingscode via een mobiele app;
  • een beveiligingscode via sms.

Meer informatie over de aanmeldmogelijkheden vind je bij de veelgestelde vragen.

Je zal je salarisbrief dus niet meer via Zoomit of op papier ontvangen. Meer details over wat er voor jou verandert, lees je verder.

2. Je zal je salarisgegevens gemakkelijker begrijpen:
  • minder codes;
  • meer verklaringen van begrippen;
  • bijkomende uitleg;
  • in klare taal.

Ook de weergave hebben we veranderd:

  • een moderne lay-out;
  • een duidelijker overzicht van de gegevens;
  • via dynamische webschermen. Het blijft wel mogelijk om een pdf met gedetailleerde salarisgegevens te downloaden en op te slaan of af te drukken.
3. Je zal gemakkelijker contact kunnen opnemen met je dossier- en relatiebeheerder.

Bovenaan je salarisbrief vind je de contactgegevens van jouw dossier- en relatiebeheerder.

Wat wijzigt er nu precies voor jou?
 

Je salarisbrief voor de maanden september en oktober 2017 zal je zowel kunnen raadplegen via Zoomit als via www.mijnonderwijs.be. Vanaf november 2017 zal je geen salarisbrief meer ontvangen via Zoomit.

Je kan je oude salarisbrieven via Zoomit wel nog raadplegen gedurende 18 maanden na ontvangst.

 
 

Vanaf september 2017 zal je je salarisbrief niet meer op papier ontvangen. Je salarisgegevens worden vanaf dan automatisch aangeboden via www.mijnonderwijs.be. Dat betekent dat je elke maand je salarisgegevens kan bekijken. Een papieren salarisbrief krijg je nu enkel wanneer je maandsalaris wijzigt of bij het vakantiegeld, de eindejaarstoelage en de uitgestelde bezoldiging.

 
 

Vanaf eind september 2017 bieden we je salarisgegevens automatisch aan via www.mijnonderwijs.be. Vanaf dan zal je elke maand je salarisgegevens kunnen bekijken.

Je zal je salarisbrief niet meer op papier ontvangen, tenzij je daar opnieuw expliciet voor kiest. Je leest in de veelgestelde vragen hoe dat moet. Opgelet: een papieren salarisbrief krijg je enkel wanneer je maandsalaris wijzigt of bij het vakantiegeld, de eindejaarstoelage en de uitgestelde bezoldiging.

 
 
  • Ontvang je je salarisbrief momenteel via Zoomit? Dan ontvang je in september en oktober 2017 je salarisbrief zowel op Zoomit als op www.mijnonderwijs.be. Vanaf november 2017 ontvang je je salarisbrief enkel nog via Mijn Onderwijs.
  • Ontvang je je salarisbrief momenteel op papier? Vanaf eind september 2017 zal je geen salarisbrief meer op papier ontvangen. We bieden automatisch je salarisgegevens aan via www.mijnonderwijs.be. Wil je toch nog een papieren versie ontvangen? Je leest in de veelgestelde vragen hoe dat moet.

a) Je woont in het buitenland, maar werkt in het onderwijs in België.

Ook als je geen Belgische elektronische identiteitskaart hebt, zal je je salarisgegevens digitaal kunnen raadplegen via www.mijnonderwijs.be. Dat kan door het gebruik van een beveiligingscode via een mobiele app of sms. Doordat je niet over de Belgische nationaliteit beschikt, kan je die aanmeldmethode zelf niet activeren. Dat moet eenmalig gebeuren door een lokaal registratiekantoor. Je vindt alle informatie en een demofilmpje op de website van Fedict.

b) Je woont in België, maar hebt geen Belgische identiteitsdocumenten.

Je kan aanmelden met een elektronische vreemdelingenkaart, op dezelfde manier als met een eID. Als je geen elektronische vreemdelingenkaart hebt, kan je aanmelden met een vreemdelingentoken, op dezelfde manier als met een federaal token.

Om een vreemdelingentoken aan te vragen, heb je een bisnummer nodig. Dat kan je aanvragen bij je gemeente. Sommige gemeenten kunnen ook de aanvraag voor een vreemdelingentoken registeren. Vraag aan je gemeente of zij die dienstverlening aanbiedt. Als je gemeente geen aanvraag kan registeren, dan maak je een afspraak met Fedict in Brussel via het nummer 02 474 50 60. Meer informatie vind je terug op de website van de Vlaamse overheid.

 
Veelgestelde vragen
 

Je zal je salarisbrief voor de maand september en oktober 2017 nog kunnen raadplegen via Zoomit. Vanaf november 2017 zal je geen salarisbrief meer ontvangen via Zoomit. Je kan je oude salarisbrieven op Zoomit nog raadplegen gedurende 18 maanden na ontvangst.

 
 

Al je salarisbrieven vanaf het vakantiegeld 2009 zullen we op de website opslaan. Op die manier houden we als het ware voor jou een archief bij. Je kan je oude salarisbrieven op eender welk moment raadplegen, totdat ze de bewaartermijn van tien jaar overschrijden.

 
 

Salarisbrieven zal je nog na tien jaar kunnen opvragen in pdf-formaat.

 
 

Er bestaat geen wettelijke termijn om salarisbrieven te bewaren. We raden je echter sterk aan om zelf al je salarisbrieven te bewaren. Een salarisbrief is namelijk een belangrijk en vertrouwelijk document.

  • Je vindt er ten eerste alle informatie over je salaris en je opdracht.
  • Bovendien moet je soms een salarisbrief kunnen voorleggen aan andere instanties of organisaties.
 
 

Je kan vragen om je salarisbrief op papier te ontvangen. Je contacteert daarvoor tot en met september 2017 de helpdesk via 02 553 65 10 of via mijnonderwijs.personeel@ond.vlaanderen.be. Je kan vanaf oktober 2017 terecht bij je dossier- en relatiebeheerder. Vermeld zeker je naam en stamboeknummer/rijksregisternummer/geboortedatum.

Let wel op: een papieren salarisbrief ontvang je enkel

  • wanneer je maandsalaris wijzigt;
  • bij het vakantiegeld;
  • bij de eindejaarstoelage;
  • bij de uitgestelde bezoldiging (voor tijdelijke personeelsleden).
 
 

De technische vereisten die noodzakelijk zijn, hangen af van de digitale sleutel die je kiest. Meer informatie over de digitale sleutels, vind je hieronder.

Als je wilt aanmelden op een pc met een elektronische identiteitskaart, zijn dit de technische vereisten:

  • een eID-kaartlezer;
  • bijhorende software om een eID te kunnen lezen (dat kan je ook terugvinden onder de vraag Hoe meld ik mij aan met een eID?);
  • een pdf-reader, zoals Adobe;
  • een standaardbrowser, zoals Firefox, Chrome of Internet Explorer voor Windows of Linux, en Firefox of Safari voor iOS (toestel van Apple). De website wordt ondersteund door de recentste versie van je standaardbrowser en door de versie ervoor.

Als je aanmeldt via een token of beveiligingscode, zijn een kaartlezer of bijhorende software uiteraard niet nodig.

Bij een tablet of smartphone kan je aanmelden met een token of beveiligingscode. Je hebt daarvoor ook de laatste of voorlaatste versie van de standaardbrowser nodig. Je kan dan aanmelden via bijvoorbeeld Google of Chrome voor Android, en Firefox of Safari voor Apple.

 
 

Met digitale sleutels kan je veilig aanmelden bij online diensten van de overheid. Wij bieden als digitale sleutels het aanmelden met eID, een token en een beveiligingscode aan. Meer informatie over de digitale sleutels vind je op de website van de Vlaamse overheid of op de website van de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict).

Door met digitale sleutels te werken, kunnen wij een veilige website aanbieden met respect voor de privacy.

 
 

Om te kunnen aanmelden met je eID heb je de pincode nodig van je eID, een kaartlezer en een computer met internetverbinding waarop de software voor het gebruik van de eID geïnstalleerd is. Je vindt die informatie terug op de website van de Vlaamse overheid. Aanmelden met eID-kaartlezer biedt het hoogste niveau van beveiliging.

Via de veelgestelde vragen op bovengenoemde website vind je onder andere meer informatie over:

  • hoe je een eID aanvraagt;
  • over de pincode van je eID;
  • waar je een (draadloze) kaartlezer koopt;
  • hoe je moet omgaan met foutmeldingen.

Via de link van Fedict kan je onder meer lezen:

  • hoe je een kaartlezer moet activeren;
  • of iemand anders je kaartlezer kan gebruiken;
  • of jij van iemand de kaartlezer kan gebruiken.
 
 

Een token is een kaart met de afmetingen van een bankkaart met daarop 24 persoonlijke codes. Je kan die codes gebruiken om je aanmelding zo goed mogelijk te beveiligen en toegang te krijgen tot online diensten van de overheid. Meer informatie vind je op de website van de Vlaamse overheid. Je kan met een token aanmelden op pc, tablet en smartphone.

 
 

Vooraleer je gebruik kan maken van een beveiligingscode, moet je aanmelden met je eID. Zodra je aangemeld bent, kan je in ‘Mijn digitale sleutels’ verschillende digitale sleutels activeren, waaronder de beveiligingscode via app of sms. De volledige werkwijze van de beveiligingscode via sms vind je via deze link; de werkwijze en een demofilmpje voor de beveiligingscode via een mobiele app kan je nalezen via deze link.

 
 

Als je een eID hebt, kan je aanmelden met alle digitale sleutels. Als je geen eID meer hebt, kan je een nieuwe aanvragen via je ambassade. Daarover vind je meer informatie op de website van Fedict.

 
 

Voor vragen over de vernieuwde salarisbrief kan je tot en met september 2017 terecht bij de helpdesk via het nummer 02 553 65 10 of via mijnonderwijs.personeel@ond.vlaanderen.be.

Je kan vragen over je salaris en je personeelsdossier stellen aan je dossier- en relatiebeheerder. Op de vernieuwde salarisbrief vind je de gegevens terug.

Je kan ook onderaan op de startpagina over salaris doorklikken naar ‘Vragen over je salaris of je personeelsdossier’.

 
Vragen?

Voor vragen over de vernieuwde salarisbrief kan je tot en met september 2017 terecht bij de helpdesk via:
T 02 553 65 10 of mijnonderwijs.personeel@ond.vlaanderen.be.

Je kan vragen over je salaris en je personeelsdossier stellen aan je dossier- en relatiebeheerder. Op de vernieuwde salarisbrief vind je de gegevens terug. Je kan ook onderaan op de startpagina over salaris doorklikken naar ‘Vragen over je salaris of je personeelsdossier’.

Waarom een vernieuwing?
  • Met de vernieuwing kunnen we alle personeelsleden bereiken. Via Zoomit kon dat niet.
     
  • We willen bijdragen tot een ecologische omgeving. We besparen maximaal op papier en zetten volop in op het milieu.
     
  • Je krijgt een betere dienstverlening. Je zal de contactgegevens van je dossier- en relatiebeheerder terugvinden op je vernieuwde salarisbrief. Zo kan je vlot contact met ons opnemen bij vragen over jouw personeelsdossier.