WebEDISON - FAQ - Problemen met aanmelden met eID

Indien je problemen hebt met aanmelden, kan je best al je browservensters eens sluiten en je eID uittrekken/insteken; daardoor wordt jouw aanmeldsessie volledig gestopt.

Opgepast: Als jouw schoolpakket ook via de browser werkt, moet je het schoolpakket ook sluiten. Internet Explorer 9 (april 2017) en 8 (april 2016) kunnen niet meer gebruikt worden om aan te melden.

Daarna start je de browser opnieuw en meld je je terug aan in een nieuwe aanmeldsessie.

Indien dit niet lukt, sluit alle browservensters en probeer jouw eID met pincode uit op www.taxonweb.be; klik op Naar mijn aangifte. Ondervind je hierbij problemen, controleer dan eens dat je alle nodige instellingen hebt gedaan.

Controleer of de eID software is geïnstalleerd onder Start - Programma's. Je zou daar Belgium e-ID moeten terugvinden. Start daar eID viewer op. Als je gebruik maakt van een nieuwe elektronische identiteitskaart, die 10 jaar geldig is, dan moet je zeker de eID-software op de PC bijwerken naar minstens versie 4.0.7, anders ga je met deze nieuwe eID niet kunnen aanmelden. Om de eID-software te installeren of bij te werken heb je beheerdersrechten op de PC nodig; anders moet je beroep doen op de ict-coördinator.

Steek jouw eID in, normaal ga je een schermpje krijgen met jouw gegevens en worden de certificaten automatisch geregistreerd. Indien niet moet je de kaartlezer eens controleren. Is deze goed aangesloten? Eventueel eens uittrekken en opnieuw insteken; eventueel een andere usb-poort proberen, probeer ook eens een andere eID in te lezen.

Installeer de laatste versie van de eID software, terug te vinden op eid.belgium.be meer bepaald Gratis download. Installeer ook de eIDviewer, die nu apart, Gratis download eID viewer, moet geïnstalleerd worden. Herstart de pc na de installatie, zodat de eID-software wordt opgestart.

Binnen eID-Viewer kan je ook jouw pincode testen, ga naar tab Tab kaart & pin, klik op knop Knop test pin. Als het lezen van eID en testen van PIN lukt, controleer dan ook de certificaten, ga naar tab Certificaten en klik daar op Knop nu validerenof Validate now, bij betrouwbaarheid moet Betrouwbaar of Trusted staan, anders moet je contact opnemen met de dienst bevolking van je stad of gemeente.

Probeer indien alles ok is, nog eens aan te melden bij WebEDISON.

Voor andere browsers zoals Firefox moet er addon eID Belgium worden geïnstalleerd in de browser. Zie Welke instellingen moet ik doen in Firefox om met WebEDISON te kunnen werken.

Indien het probleem blijft, kan je Internet Explorer eens opnieuw instellen naar de standaardinstellingen; hiervoor ga je naar Edison-icon_tandwieltjeof Extra - Internetopties - tab Geavanceerd - onderaan Instellingen voor Internet Explorer opnieuw instellen, knop Opnieuw instellen,

IE11 en 10: controleer dat selectievakje Persoonlijke instellingen verwijderen NIET is aangevinkt. Zodoende worden volgende gegevens niet verwijderd:

  • Browsegeschiedenis, tijdelijke internetbestanden, cookies, formuliergegevens en opgeslagen wachtwoorden
  • Opgegeven URL-gegevens en menu-uitbreidingen
  • InPrivate-filtergegevens
  • Lijst met onlangs gebruikte items in Explorer

Moest het probleem blijven, dan kan je nogmaals knop Knop opnieuw instellen klikken; controleer of selectievakje Persoonlijke instellingen verwijderen is aangevinkt.

Jouw favorieten blijven sowieso bewaard. Na Opnieuw instellen moet je Internet Explorer volledig sluiten en opnieuw openen. Bij het openen gaat hij een aantal vragen stellen omdat Internet Explorer opnieuw ingesteld is geweest. Probeer daarna opnieuw aan te melden.

Lukt www.taxonweb.be wel, maar WebEDISON niet, dan heb je waarschijnlijk geen rechten (meer) voor WebEDISON. Contacteer hiervoor jouw edisonbeheerder, dit zal normaal uw directeur zijn of iemand anders met het recht Edisonbeheer. Zij kunnen jouw rechten nakijken en eventueel toevoegen in WebIDM/Gebruikersbeheer: https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be.

Als je werkt met IE11 of 10 moet je *.vlaanderen.be en *.belgium.be bij vertrouwde websites zetten. Hiervoor ga je in Internet Explorer naar:Edison-icon_tandwieltjeof Extra - Internetopties– tabblad Beveiliging – zone Vertrouwde websites – knop Websites, vink onderaan Serververificatie (https:) uit, typ *.vlaanderen.be en klik Toevoegen.

*.vlaanderen.be toevoegen aan Vertrouwde websites

Venster vertrouwde websites ster Vlaanderen toevoegen

Voeg ook de andere site toe; je doet dit door *.belgium.be in te typen bij Deze website aan de zone toevoegen; klik daarna op de knop Toevoegen. Vink onderaan Serververificatie (https:) terug aan en klik knop Sluiten.

vertrouwde_websites

Ga naar knop Knop aangepast niveau- Diversen (IE11, 10) – Gemengde inhoud weergeven – bolletje zetten bij Inschakelen en klik op knop OK.

Diversen - Gemengde inhoud weergeven - Inschakelen

Gemengde inhoud weergeven IE7

Klik Ja op de volgende vraag:
"Weet u zeker dat u de instellingen voor deze zone wilt wijzigen?"

Venster waarschuwing IE7

Indien het nog niet lukt om aan te melden moet je in je browser de tijdelijke bestanden en de cookies eens wissen. Bij Internet Explorer ga je hiervoor naar Edison-icon_tandwieltjeof Extra - Internetopties - Algemeen - Browsegeschiedenis - Verwijderen, vink daar "Tijdelijke internetbestanden en websitebestanden" en "Cookies en websitegegevens" aan. Vink "Gegevens van favoriete websites behouden" uit, klik dan op de knop Verwijderen.

Internet Explorer browsegeschiedenis verwijderen

Daarna browser sluiten en opnieuw proberen.

Indien het niet duidelijk is of het lukt niet dan contacteer je de Edison-helpdesk.