Veelgestelde vragen - Zoomit

Je zal je salarisbrief via Zoomit ontvangen tot november 2017. Daarna zal je Zoomit niet meer kunnen gebruiken om salarisgegevens van het ministerie van Onderwijs en Vorming te raadplegen. Vanaf dan zullen de vragen hieronder dan ook niet meer van toepassing zijn.

 
 

Dankzij Zoomit kunnen verzenders facturen, loonbrieven en andere financiële documenten digitaal afleveren in het programma voor internetbanking van consumenten en bedrijven. De Zoomit-oplossing is ontwikkeld door Isabel in samenwerking met de belangrijkste banken actief in België. Volgende banken bieden Zoomit aan in hun toepassing voor internet banking: AXA, Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC, CPH, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello bank!, ING, KBC, Keytrade Bank, en Record Bank. Het Ministerie van Onderwijs en Vorming maakt van Zoomit gebruik om de salarisbrief elektronisch af te leveren binnen de internetbanking van de personeelsleden van het onderwijs.

 

 
 

Volgende banken bieden Zoomit aan in hun toepassing voor internet banking: AXA, Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC, CPH, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello bank!, ING, KBC, Keytrade Bank, en Record Bank. Personeelsleden die klant zijn bij een van deze banken kunnen hun salarisbrief via Zoomit ontvangen.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

 

2.1. Bent u klant bij Belfius, BNP Paribas Fortis, ING of KBC en doet u aan thuisbankieren?

Dan krijgt u uw salarisbrief automatisch elektronisch via ZOOMIT.

2.2. Bent u klant bij AXA, CBC, CPH, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank, Keytrade of Record Bank?
  • Gebruikt u al de ZOOMIT-functie?
    Dan krijgt u uw salarisbrief automatisch elektronisch via ZOOMIT.
     
  • Doet u aan thuisbankieren zonder de ZOOMIT-functie te gebruiken?
    Dan ontvangt u uw salarisbrief verder op papier via de post.
    U kunt natuurlijk ook vrijwillig de elektronische salarisbrief aanvragen en ontvangen via de ZOOMIT-knop.
2.3. Bent u klant bij een andere bank?

Dan blijft u uw salarisbrief verder op papier via de post ontvangen.
De andere banken maken immers geen gebruik van de ZOOMIT-toepassing. ZOOMIT is nodig om de salarisbrief elektronisch te ontvangen en dus online te raadplegen.

De periode van eind mei 2015 tot begin september 2015 is een transitieperiode. Dat betekent concreet het volgende:

  • de personeelsleden die vanaf eind september 2015 hun salarisbrief automatisch enkel elektronisch zullen ontvangen (zie punten 1 en 2. a. van de werkwijze), krijgen tijdens deze periode zowel een elektronische salarisbrief als een papieren salarisbrief (dit laatste enkel bij een wijziging van hun salaris);
  • de personeelsleden bedoeld in de punten 2. b. en 3 van de werkwijze ontvangen tijdens deze periode hun salarisbrief verder op papier via de post (enkel bij een wijziging van hun salaris);
  • de personeelsleden die in het verleden reeds vrijwillig gekozen hebben voor een elektronische salarisbrief, ontvangen die uiteraard verder enkel elektronisch.

 

 

De Vlaamse Overheid zal de elektronische salarisbrief aanbieden op de rekening die zij kent voor de storting van het salaris.

Uw bankrekeningnummer, dat u als werknemer bij indiensttreding heeft opgegeven voor de uitbetaling van uw loon, laat de bank toe uw loonbrief weer te geven in uw toepassing voor internetbankieren. Het bankrekeningnummer is te vergelijken met de adresgegevens op een omslag, wat toelaat dat de geadresseerde documenten op het juiste adres worden aangeboden.

 
 

Als u een gemeenschappelijke rekening hebt waarbij uw partner en uzelf zich afzonderlijk en met een eigen paswoord aanmelden in de toepassing voor internetbankieren, dan zal u enkel de loonbrief kunnen inkijken die gelinkt is aan uw naam. Als uw partner u echter al de uitdrukkelijke toestemming verleend heeft via het intekenscherm 'Elektronische documenten ontvangen' en daar als optie Ja aangeduid heeft bij Toegang voor derden dan zal u ook de loonbrief van uw partner kunnen bekijken via Zoomit.

 
 

a) Storting van uw salaris

Neem eerst via uw schoolsecretariaat contact op met de onderwijsadministratie, zodat u in de toekomst uw salaris via de correcte rekening van uw nieuwe bank kunt ontvangen. Uw schoolsecretariaat moet dus zo spoedig mogelijk uw nieuwe rekeningnummer meedelen aan de onderwijsadministratie.

b) Ontvangst van de (elektronische) salarisbrieven

Er zijn 4 mogelijke situaties:

1. Overgang van een ZOOMIT-bank naar een andere ZOOMIT-bank
  • U moet zich, bij uw oude bank, uitschrijven voor ZOOMIT (= OPT-OUT), via uw toepassing voor internet bankieren.
  • Denk eraan om de elektronische salarisbrieven die u intussen al ontving via ZOOMIT te archiveren. Na afsluiting van uw oude rekening zijn de eraan gekoppelde salarisbrieven immers niet meer raadpleegbaar.
  • U moet zich bij uw nieuwe bank inschrijven voor ZOOMIT (= OPT-IN) via uw toepassing voor internetbankieren. Vanaf dan zult u de elektronische salarisbrieven ontvangen via de rekening bij uw nieuwe bank.
2. Overgang van een niet-ZOOMIT-bank naar een ZOOMIT-bank
  • Indien u uw salarisbrieven elektronisch wilt ontvangen bij uw nieuwe bank, dan moet u zich inschrijven voor ZOOMIT (= OPT-IN) via uw toepassing voor internetbankieren.
3. Overgang van een ZOOMIT-bank naar een niet-ZOOMIT-bank
  • U moet zich bij uw oude bank uitschrijven voor ZOOMIT (= OPT-OUT) via uw toepassing voor internetbankieren.
  • Denk eraan om de elektronische salarisbrieven die u intussen al ontving via ZOOMIT te archiveren. Na afsluiting van uw oude rekening zijn de eraan gekoppelde salarisbrieven immers niet meer raadpleegbaar.
  • Aangezien uw nieuwe bank de ZOOMIT-functie niet aanbiedt, kunt u uw salarisbrieven niet elektronisch ontvangen. U ontvangt ze op papier.
4. Overgang van een niet-ZOOMIT-bank naar een niet-ZOOMIT-bank

U ontvangt uw salarisbrieven verder op papier; U hoeft ter zake geen actie te ondernemen.